tisdag 18 juni 2013

Nya motorn åker in

Då var det dags för nya motorn att åka in i Scampagne, innan detta så vaskades motorutrymmet och bilgen rent från gammal olja och skit. Tidigare ägare hade borrat en del hål mellan motorlådan och bilgen för att på det sättet dränera ut olja och vatten ner till kölsvinet vilket har resulterat i att mängder med olja och skit har genom åren samlats mellan och runt motorlådan, vilket sakteliga skitar ner hela bilgen.

Vaskning
Den nya motorn är en Nannidiesel på 14 hk vilken vi tog in på samma sätt som den gamla togs ut fast tvärtom, för att se hur vi förberedde alla linor ta en titt här.

Kopplat och klart för att lyfta och svinga in motorn över sittbrunnen.

När väl motorn var över sittbrunnen kopplades en lina fast i maststöttan för att  vi skulle kunna dra in motorn i båten samtidigt som storskotet slackades.

När väl motorn var nere i båten kopplades skotlinan  med ett block fast och vinschades upp så vi kunde dra motorn förut mot motorlådan.

Sen är det bara att knuffa motorn föröver.

Tar motorn förbi maststöttan.

När motorn nästan är på plats är det bara att slacka  på skotlinan och få motorn ner i motorbädden.
Vi använde sedan en talja för att på ett säkert sätt ta reda på hur mycket motorbädden behövde byggas om för att få motorn att passa med propelleraxeln.
Efter att firman som skulle koppla in motorn hade varit och utvärderat situationen angående motorbäddens ombyggnad samt bestämt vilka delar som behövde beställas, konstaterades att motorbädden där motortassarna skulle fästas behövde höjas 45-50 mm, samt att vi behövde slipa ur ca 10-15 mm för oljetråget i botten på motorlådan eller åtminstone plasten från motorlådans botten. Dessutom behövde båten upp på land för att det är inte roligt att börja slipa bort material från eller nära båtens skrov, vi hade ju ingen aning hur mycket utrymme det fanns mellan motorlådan och ytterskrovet. Vi behövde dessutom byta propeller till en högergående och det är lättare att linjera upp motorn när man kan se hur propelleraxeln ligger på utsidan.

söndag 16 juni 2013

Gamla motorn åker ut

Då var det dags att börja montera ur den gamla motorn ur Scampagne jag kommer att illustrera detta med bilder och är det någon som har frågor så är det bara att fråga.

Allt som var enkelt att skruva loss togs bort för att göra motorn mindre och lättare dessutom tömdes den på olja.

Efter lite funderande på olika lösningar för att få bort motorn eller motorn flyttad till båtens egna kran dvs bommen och storskotet, så kom jag på att man kunde använda en skotlina och ett block för att dra ut motorn mot sittbrunns luckan, tyvärr gick allt så fort att jag inte han ta så mycket bilder, men när nya motorn sattes in lyckades jag ta lite flera men det kommer i ett annat blogginlägg.

En skotlina drogs genom hela båten från fören och  sattes fast i genua vinscharna , sedan sattes ett block fast i motorn och allting hissades upp med genuavinschen på detta sätt kunde motorn styras runt maststöttan och dörrhålet.
Vi satte ett block på linan som fästes i lyftöglan på motorn, i lyftöglan hade vi även ett extra rep för att hjälpa till att lyfta motorn med när skotlinan spändes upp.

Skotlinan i fören sattes fast i ett shackel i förstagsinfästningen.

När man drar skotlinan på detta sätt så är det viktigt att man inte försöker använda styrbords vinschen, då får linan får fel vinkel och då nyper det fast, det är babords vinschen man skall vinscha med.

När vi sedan hade fått motorn mitt i båten slackades skotlinan sakta och motorn kunde knuffas närmare ruffluckan för att där kopplas till bommen och storskots taljan, jag satte även extra fall fast i bommen för säkerhets skull.

När vi började dra upp motorn i taljan konstaterade vi att det var svårt att undvika att  motorn gled för långt akterut  så vi hade ett rep som mothåll i maststöttan.

Vi hade bommen höjd så pass mycket att vi kunde svinga motorn till kajen samt så att lyftet blev närmare luckan.

Motorn uppe i sittbrunnen nu va det bara att svinga över den till kajen.

Färdigt

Trotts att motorn hade gått riktigt fint och bekymmersfritt så var det ändå skönt att ha den på kajen.

Det tog inte många timmar att ta loss den gamla motorn och ta ut den men man kan behöva vara 3 personer för att undvika skador på båten.

Vi la även ut papper för att undvika onödigt spill  på durken.

Då va motorlådan tom på det mesta det enda vi sparade var vakumventilen och bränslefiltret samt lite gamla slangar som var i gott skick, så var det bara kvar att rengöra och lyfta i nya motorn.

Sista etappen

9 maj vi avgår från ÅSS kl 12.45 efter lite proviantering med riktning mot familjens sommarställe för att avnjuta årets första riktiga Bastu, vi är framme ca kl 14.00 och avnjuter här en trevlig kväll med bastu och god mat, i dag är det bara frun och jag min bror mönstrade av under gårdagen.

Efter flera dagar på nya ställen var det skön att vara i hemmavatten.

Mat på G

Bastun är varm och redo för användning
10 maj planen var att vi skulle segla sista biten på ca 18Nm men med tät dimma så var det bara att invänta bättre väder, vilket skulle ta till morgondagen.

I denna tjocka åker man inte utan radare

11 maj kl 09.20 avgår vi mot Långnäs som är slutdestinationen på denna resa vi hade lätt bris från SW så efter att vi hade passerat Ledskär satte vi åter spinnakern med gott resultat, vi blåste hem i en god fart enligt gpsen gick vi stadigt i 7,5 knop som bäst.

Över havet

8 maj, vädret var vackert och en total avsaknad av vind infann sig vid området kring Furusund, vi bestämde oss att köra för motor till Fejan för att där bestämma om det var någon ide att ta oss över havet denna dag eller om vi skulle vänta på bättre vindar.

Inget optimalt seglingsväder.
 Morgonen började med en stadig frukost samt bunkring av bränsle och en promenad till macken för att fylla på bränsle kaggen. Vi hade redan dagen innan lokaliserat macken i hopp om att där skulle finnas landströms adaptrar då jag lyckades lämna våran i landströms boxen på Hundudden i Stockholm såklart var de slutsålda, man borde ha dessa fastskruvade på kabeln så de inte glöms kvar, hursomhelst med en välfungerande värmare är det ju inte några problem att hålla båten varm på natten.

Vi avgick från furusund 09.45 för motor och tog iland på Fejan 11.35, efter att hunden har fått klämma ut det sista och jag kontrollerat senaste väderrapporten kunde jag konstatera att vi bör få bra vind ute på Ålands hav bara vi tar oss dit, det skulle fortsättningsvis vara stiltje på svenska sidan nästan hela dagen.

Kl 12.15 avgår vi från Fejan för motor och styr stäven mot horisonten, när vi passerat Tjärven börjar vinden sakta mak att visa sig och vi börjar ta upp seglen, efter ytterligare några Nm börjar seglen dra och vi stänger av maskineriet. Snart är vi uppe i 6 knop och efter lite justeringar på rigg och segel så surras rodret och Scampagne håller samma kurs i flera timmar utan större ändringar.

På väg ut mot havet.

Seglen satta och vinden ökar sakta ju längre ut på havet vi kommer.

Det var inte varma vindar ute på havet, även hunden behövde vindtäta kläder.

Efter några timmar börjar båken på Kobba Klintar att uppenbara sig i diset, när vi närmar oss Korrvik tas seglen ner och den sista biten körs för motor medans seglen beslås, kl 18.15 är vi förtöjda i ÅSS gästhamn och kan här konstatera att trotts att vi har hämtat för oss en större segelbåt så är vi fortfarande minsta båten i gästhamnen. Vid ankomst hade vi förflyttat oss 43,5 Nm under denna dag men ännu hade vi ca 28 Nm kvar innan vi är i Långnäs som här slutmålet för resan.

Första seglingen

Den 7 maj 09.30 lämnade vi Hundudden och påbörjade vår resa till Åland, vädret var till en början mulet och med en lagom frisk bris från väst. Omedelbart utanför vågbrytaren hissades storen och senare halades genuan ut, varvtalet på motorn ändrade markant nu drog seglen och motorn stängdes av.
Vi passerar Högudden Lidingö i 5,5 knop och planerar rutten via Vaxholm och om vinden håller tänkt vi ta oss till Furusund.
Passerar Högudden.
Frun och jag med vår hund King

Då vi har vår hund med så var vi tvugna att dagen innan besöka veterinär, så vi hade bokat ett veterinär besök för skeppshunden. Då det finns dvärgband mask i Sverige och inte i Finland så måste hunden få ett avmaskningspiller av en veterinär som även intygar med stämpel och underskrift i hundens pass, annars kan hunden hamna i karantän i flera månader och det vill man ju inte. Detta var ju ingen billig historia, först måste vi köpa pillret själva på apotek och det kostade ca 80 sek, sedan tar man med sig piller och hund till veterinär som enbart stoppar pillret i hundens mun och kontrollerar att det inte spottas ut, sedan stämplas och undertecknas tidpunkten i passet och lädret förlorar 430 sek. Detta känns jävligt dyrt med tanke på veterinärens arbetsinsats

Min bror Sebastian var med på resan han skriver dessutom en blogg över ett annat båtprojekt som ni hittar här

Vi passerar Vaxholm med fortsatt stadig vind och konstaterar att enligt väder prognosen så skall det mojna till kvällen när vi är 10 Nm från Furusund börjar det mojna och vi börjar överväga att köra för motor sista biten om det avtar mera. Men med vinden in akterifrån kommer vi på iden att vi kan ju testa spinnaker sista biten.

Spinnaker segling är något som ingen av oss är vana vid, jag har enbart använt spinnaker 2 gånger förut med varierat resultat. Första gången gick det bra tills rorsmannen glömde bort att styra enligt vinden samtidigt som ett vindil kom och vips så låg spinnakern nästan på vattnet och fördäcksgastarna kramade masten för brinnande livet, sedan avslutade vi det projektet. Andra gången jag testade med spinnaker så gick det bättre och då fick man lite känsla över hur det kanske skulle gå till.
Så vi förbereder nedhal och skoten eller skot och gaj som jag nu lärt mig, för att göra detta utan massa störande extra segel rullade vi in genuan och kopplade spinnakern och upp for den och öppnade bra utan problem sedan tajtade vi lite här och där och iväg bar det med 7 knop för nu hade vinden frisknat i lite igen. Nu senare har jag fördjupat mig mera i spinnakersegling  och man kan ju konstatera att jag hade nog bommen upp och ner och för lågt på masten samt avsaknad av suggor men man måst ju lära sig på något sätt.

Furusund

Vi kam till Furusund 17:30 spinnakern fick vi dessutom hel ner, vi lägger oss i den nästan tomma gästhamnen med sidan till, oavsett skulle vi måsta stanna här för hunden hade varit många timmar utan rastning och magarna våra börja kurra och tanken på grillat får oss att ta kväller, vi hade ju i alla fall seglat 33,5 Nm under första dagen.